Конкурс

                                                             НАШІ   ТВОРЧІ  ДОРОБКИ

Тренінгове заняття
«МОЯ МАЙБУТНЯ ПРОФЕСІЯ»
для учнів 9-11 класів

                                                                               Підготувала:
Практичний психолог
Лучанко О.Р.

 Мета заняття: активізація мотивації навчальної діяльності учнів щодо обраної професії, підвищення рівня орієнтації в майбутній професійній діяльності.
Тривалість: 1 год.
Матеріали:
Ø  фломастери, маркери, ручки;
Ø  клей;
Ø  ножиці;
Ø  набори кольорового паперу;
Ø  плакат із зображенням дерева;
Ø  аркуші формату А4, А3;
Ø  різнокольорові аркуші липкого паперу;
Ø  ватмани з накресленими сходинками.
Хід заняття:
Інформаційне повідомлення. (2 хв.)
Психолог: Кожній людині необхідно в житті
обрати собі таку сферу діяльності і професію, що стане для неї не тільки джерелом матеріального благополуччя, але і зможе приносити емоційне задоволення від виконуваної роботи. Сьогодні у Вас буде можливість уявити своє майбутнє, спланувати його, може навіть, змінити або по відношенню до нього про щось задуматися. Ви зможете краще вивчити свою професію, професію своїх друзів, навчитися планувати свою майбутню професійну діяльність і професійний ріст.
Вправа 1: Самопрезентація (2 хв.)
 (Учасники сідають у коло. Учням пропонується по черзі (по колу) повідомити про себе таку інформацію: ім’я; улюблене захоплення.)
Вправа2: Правила роботи групи (3 хв.)
Психолог: Для того, щоб ми могли ефективно працювати, потрібно прийняти правила. Це -  закони групи, за якими вона живе під час усього тренінгу. Будь ласка, Ваші пропозиції! 
(Учасникам пропонується прийняти правила роботи групи на тренінгу, які записуються на плакаті)
o   Дотримуватися регламенту.
o   Бути доброзичливими.
o   Бути активними.
o   Не критикувати: кожний має право на власну думку.
o   Один говорить – усі слухають.
Вправа 3: Очікування учасників (5 хв.)
Психолог. Ви прийшли на тренінг з певною метою, на аркушах паперу напишіть, будь ласка, чого саме ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу.
(Учасникам роздаються невеликі аркуші паперу (можна липкого). Тренер просить написати на них, чого саме вони чекають від сьогоднішнього тренінгу. Після цього очікування зачитуються учасниками тренінгу і вивішуються на дошці.)
Вправа 4: Гра-розминка "Пересадки" (3 хв.)
Мета. Активізувати учасників, підготувати їх до виконання вправ.
Психолог. Щоб активізувати свою роботу і підготуватися до виконання вправ проведемо невелику гру-розминку "Пересадки".
(Тренер пропонує учасникам, у яких, наприклад є рідна сестра, помінятися з ними місцями. Далі тренер продовжує: "Встаньте і поміняйтеся місцями всі ті…"
  • у кого гарний настрій;
  • у кого є бейджик;
  • у кого карі очі;
  • хто обрав професію бухгалтер;
  • хто навчається за професією зварник;
  • у кого професія тракторист-машиніст.
ПсихологА зараз прошу розділитися по міні-групах. (Група ділиться на міні-групи по 3 чоловіки за допомогою кольорових стікерів: жовтого, червоного і синього кольору ).
Вправа 5: Реклама професії  (10 хв.)
Психолог: Майбутнє наше залежатиме,  в якійсь мірі, від того яку професію ми оберемо. А, головне, чи буде вона улюбленою. Ви вже зробили свій вибір і зараз ми побачимо як добре Ви знаєте свою професію. Завдання для команд: зробити рекламу своєї професії у вигляді заставки на телебаченні, або як рекламний щит. Реклама повинна містити:
  • символ професії;
  • девіз;
  • особливості, які відрізняють її від інших.
Ви можете використати при цьому олівці, фломастери, вирізки з журналів і Вашу фантазію. На виконання завдання – 5 хв.
 (Учасники готуються, через 5 хв. презентують свої роботи.)
Обговорення:
  1. Які почуття у Вас викликало це завдання?
  2. Чим відрізняються Ваші професії?
  3. Назвіть, чим вони схожі між собою?
  4. З якою метою виконувалася ця вправа?
Вправа 6: Притча "Тачка" (3хв.)
Психолог. Існує давня повчальна притча про тачку. Тачка – просте знаряддя для транспортування вантажів. Складається із вантажного кузова, одного або декількох коліс і рукоятки. Троє чоловіків, напружуючись щосили, везуть важкі тачки з каменями. Перехожий ставить кожному з них те саме запитання:
Що ти робиш?
Перший відповів: Везу цю кляту тачку.
Другий відповів: Заробляю собі на хліб.
Третій же мовив: Будую місто.
Психолог:
  1. Чому в кожного, хто віз тачку були різні відповіді, адже вони виконували одну й ту ж роботу?
  2. Які мотиви кожного з них?
Отже, для одного важливо – заробляти гроші, для іншого робота стає каторгою, а для когось – це завдання реалізувати себе. 
Вправа 7: Проект "Моя професія" (10 хв.)
Мета: підвищення рівня орієнтації у світі професій.
Психолог.  Уявіть, що ваші друзі нічого не знають про Вас як професіоналів. Їм потрібно пояснити особливості Вашої професії по наступному плану:
  • мета праці;
  • засоби праці;
  • соціальна значимість професії в суспільстві;
  • характер спілкування в праці (колективний, індивідуальний);
  • освіта;
  • типові труднощі.
Повідомлення про Вашу професію має бути у вигляді проекту, який Ви оформлюєте належним чином, щоб інші зрозуміли, що являє собою та чи інша професія.
(Після 5 хв.  підготовки, команди презентують свої проекти по черзі)


Обговорення:
  1. Які почуття у Вас викликало це завдання?
  2. З якою метою виконувалася ця вправа?
Вправа 8:  5 кроків до мети (15 хв.)
Мета: підвищити готовність учасників виділяти пріоритети при плануванні своїх життєвих і професійних перспектив,  а також готовність співвідносити свої професійні цілі і можливості. 
Психолог: Ви обрали професію. Подумайте, як  Вам знайти добре оплачувану роботу за професією? Уявіть шлях до цієї вершини у вигляді 5 кроків або 5 сходинок.
Для виконання завдання 5 хв. (Кожен учасник на окремому аркуші має виділити 5 етапів, які б забезпечили досягнення поставленої мети. Потім усі діляться на мікрогрупи по 3 чоловіки. Ведучий роздає аркуші А3, на яких намальовані 5 сходинок. В кожній мікрогрупі організується обговорення, чий варіант етапів досягнення поставленої мети є найбільш оптимальним. Кожна міні-група має написати ці етапи на 5 сходинках На виконання завдання відводиться 5 – 7 хв. Представники від кожної групи коротко повідомляють про найбільш важливі 5 етапів, які були виділені в груповому обговоренні. Інші можуть задавити уточнюючі питання.)
Обговорення.
  1. Чи співпадають варіанти, які запропонували всі 3 мікрогрупи?
  2. Чи можуть бути реалістичними виділені етапи?
  3. Від чого залежить їх виконання?
  4. Чи може кожна людина ставити перед собою певну ціль і досягти її?
  5. Як саме вона може це зробити?
  6. Що необхідно кожному з Вас для досягнення тієї чи іншої мети?
  7. З якою метою виконувалася ця вправа?
Вправа 9: Притча "Найголовніша професія" (2 хв.)
Як Ви думаєте, яка професія є найбільш творчою, найцікавішою і незвичайною на землі? Ми довго думали над цим і так і не змогли вибрати найкращу професію, поки нас не запросили на свято Великих Майстрів всієї Землі. Там ми зрозуміємо, яка ж професія найголовніша, - зраділи ми. 
Першим кого ми побачили на святі, був старенький чоловік з робочими інструментами в руках.
  • Цей чоловік – Великий Будівельник, - сказав нам на вухо один із гостей. Його будинки витримують урагани і, навіть, землетруси. Вони так добре побудовані, що ніби пустили коріння в землю.
  • А це, мабуть, Великий швець? – усміхнулися ми, побачивши поряд з будівельником чоловіка з голками і нитками.
  • Так, - серйозно відповіли нам. – Це, дійсно, Великий швець. Одяг, який він пошив, робить людей красивішими і добрішими.
  • А ось там Великий Правитель, - і нам вказали на чоловіка, який був схожий більше на вченого, ніж на правителя.
  • Ви його не знаєте, тому що історики мало про нього писали. Він не вів війн і не засновував Великі імперії. Під час свого правління він розвивав науки, ремесла і торгівлю, будував храми і собори. Багато з його законів діють і по цей день, - знову пояснили нам.
Ми пішли далі, і раптом побачили звичайного Двірника з мітлою. "Невже й двірника вважають тут Великим майстром?" - здивувалися ми і почули відповідь:
  • Звичайно, коли цей чоловік прибирає свій двір, він дарує людям стільки радості, що навіть похмуре небо починає посміхатися. Звання Великого Майстра належить йому по праву.
Ми так і не змогли визначити найголовнішу серед професій, тому що зрозуміли, що для кожної людини найголовнішою є та професія, яка їй найбільше подобається!
Немає професій непотрібних, немає нецікавих, немає забутих. Ми маємо пам’ятати про те, що кожна з них є неповторною, чуттєвою, романтичною, і для кожної людини вона індивідуальна! Головне обрати її правильно!
Підведення підсумків.
Вправа 10: Дерево підсумків (5 хв.)
(На столі лежать 2 стосики липкого паперу різного кольору, наприклад, синього і рожевого.)
Психолог. Ви бачите на столі аркуші. На аркуші рожевого кольору Ви напишете свої позитивні враження від тренінгу, а на аркушах синього кольору – побажання щодо тренінгу.
Не обов’язково брати і рожевий, і синій аркуші. Ви можете скористатися при бажанні тільки одним кольором. Після того, як ви опишете свої враження, підійдіть, будь ласка, до малюнка дерева і наклейте свої аркуші на нього.



Заняття з елементами тренінгу

«Подорож у світ професій»
З досвіду роботи 
практичного психолога
     Лучанко О.Р.          
2013 р.
Заняття « Подорож у світ професій»
Мета: Формувати в учнів уявлення про зміст і значення праці людей різних професій, про професії батьків, значення їхньої праці для інших людей; розкрити зв’язки між працею людей і ставленням до них; вчити аналізувати, узагальнювати; виховувати повагу до трудівників, ощадливість і бережливість до результатів праці дорослих, працелюбство.
Обладнання: малюнки людей різних професій, картки із завданнями, фарби гуашеві, пензлики, ґрунтовка, ватман, пластмасові стаканчики, серветки
Хід заняття:
Вправа 1: «Привітання».
Діти вітають одне одного, бажають гарного настрою, цікаво  провести час.
Вправа 2: «Робота з малюнками».
Психолог пропонує учням розглянути малюнки і дати відповіді на запитання.
— Людей яких професій зображено?
— Як ви здогадалися?
— Що ви знаєте про ці професії?
Вправа 3: «Дари професій».
 Діти отримують картки з різними словами (це можуть бути предметні малюнки, наприклад: будинок, меблі, одяг, взуття, книга, молоко, пісня, танець, обручка, іграшка тощо). Кожен учень називає професії, завдяки яким люди можуть користуватися тими або іншими предметами, які зображені на картці. Наприклад: Молоко люди мають завдяки твариннику, ветеринару, доярці, продавцю тощо. Якщо хтось із дітей не може назвати декілька професій, то йому допомагають всі інші.
Це завдання допоможе розкрити зв’язки між працею людей і ставленням до них.

Висновок. Нас оточує багато речей, що є необхідними для навчання, праці, відпочинку. Будь-яка річ — результат праці людей різних професій. Якщо ви бережете речі, то шануєте працю цих людей.
Вправа 4: Гра «Доповни речення»
Поїзд водить ... (машиніст)
 Оре в полі ... (тракторист)
 Літаком править ... (льотчик)
 Клеїть книжки ... (палітурник)
 У школі вчить нас ... (вчитель)
 Будує будівлі ... (будівельник)
 Фарбує стіни нам ... (маляр)
 Столи робить ... (столяр)
 Пісні нам співає ... (співак)
 Торгівлею зайнятий ... (продавець)
 На верстаті тче тканини ... (ткач)
 Від хвороб лікує ... (лікар)
 Ліки видасть нам ... (аптекар)
 Хліб пече в пекарні ... (пекар)
 Намалює нам ... (художник)
 Чоботи пошиє ... (швець)
 Скло замінить нам ... (скляр)
 У забої трудиться ... (забійник)
 Вам грубку складе на зиму ... (пічник)
 Обслужить в поїзді вас ... (провідник)
 Згасить вмить пожежа ... (пожежник)
 На Крайній Півночі працює ... (полярник)
 З іншої мови переведе ... (перекладач)
 Чи виправить кран ... (водопровідник)
 Годинники полагодить ... (годинникар)
 Вантажить краном ... (кранівник)
 Професій всіх не злічити,
 А ви які можете назвати?
Вправа 5: Рухлива гра « Дощик у В.Березовиці»
Дощик накрапає (щокають пальчиками),
Дощик дужчає (хлопають долоньками),
Дощик періщить (плескають по стегнах),
Гримить грім (тупають ногами),
Дощик поливає (плескають по стегнах),
Дощик стихає(хлопають долоньками),
 Дощик накрапає (щокають пальчиками),
Дощик перестав(потирають руки).
Вправа 6: «Загадки про професії»
Психолог читає загадку, учні відгадують, розглядають малюнки, називають професії людей.
***
Знань чимало в нього є,
Дітлахам їх віддає.
Міста Знань постійний житель -
Носить горде ймення... вчитель.
***
В трубах дірочки латає,
В них несправність виправляє.
Труб і кранів чудо-технік
Добрий дядечко... сантехнік.
***
Слоненяті чи качаті,
Котеняті чи курчаті
Дасть пігулку чи відвар
 Друг тварин... ветеринар.
***
Рідний край охороняти,
Від чужих обороняти
День і ніч завжди готовий
Мужній захисник... військовий.
***
Тисне вчасно гальма й газ,
Відвезе усюди нас.
Для доріг він хлопець свій!
За кермом сидить... водій.
***
Рівно цеглу викладає,
Дах старанно покриває...
Каменяр і покрівельник
Носять назву... будівельник.
***
Шторм його не налякає,
Адже він штурвал тримає.
Через море й океан
Водить судно... капітан.
***
Вміє справно рахувати
І товар пропонувати.
Зошит, книгу, олівець
 Видає нам... продавець.
***
Квіточки попідливає,
Кущики попідстригає...
Для рослинок – чарівник,
Любить землю... садівник.
                                   ***
Судно, скарб, людей, печери...
В мулі залишки галери...
Відшукає все це враз
Під водою…водолаз.
Психолог:
— Які ще професії ви знаєте?
 Вправа 7: « Хвилинка-веселинка».
Плутанина
Геть усе, усе на світі Переплутав хлопчик Вітя. Каже: «Діти вчаться в полі, а комбайн працює в школі, всіх людей стрижуть в лікарні, а лікують в перукарні. Ми книжки беремо в аптеці, ліки — у бібліотеці». От який Вітько дивак! Ти ж бо знаєш — це не так! Діти, звісно, вчаться в... (Школі), а комбайн працює в... (Полі), Ми лікуємось в... (Лікарні), а стрижемось в... (Перукарні), Ліки беремо в... (Аптеці), а книжки — в... (Бібліотеці).

Вправа 8: Гра «Доповніть словечко».
Фахи На ВСІ Смаки
… (Будівельник) новий дім
Збудував на радість всім.
…(Ветеринар) тварин лікує —
За здоров’ям їх слідкує.
Все знає… (Географ) про кулю земну,
Про гір висоту та морів глибину!
… (Диригент) керує хором,
Нам співати з ним
Не сором!
… (Електрику!) Електропраску
Відремонтуйте нам, будь ласка!
… (Кухар) запрошує
Всіх на обід.
Страви смачні —
Пообідати слід!
… (Лікар) уважно оглянув дитину,
Каже: «Потрібні тобі вітаміни!»
… (Тренер) спортсменів тренує сумлінно,
Про олімпійську турбується зміну!
… (Перукар) чаклує в перукарні —
Зачіски всім робить дуже гарні!
… (Токар) виточив із сталі
Всі потрібні нам деталі!
… (Футболіст)
Штрафний пробив —
У ворота м’яч влетів!
Крутиться коло
Гончарне невпинно.
Зробить... (Гончар) Гарний глечик із глини!
Вправа 8: « Вставте пропущені слова».
Завдання на карточках для двох груп:
1) — навчає і виховує учнів.
2) — лікує хворих.
3) — перевозить пасажирів.
4) — веде телепередачі.
5) — готує їжу.
(Диктор, лікар, водій, кухар, учитель)
• Вставте пропущені слова.
1) — вирощують хліб.
2) — роблять наші вулиці чистими.
3) — сім раз відміряє, а раз відрізає.
4) — шиє і ремонтує взуття.
5) — висаджує і доглядає квіти.
(Двірники, квітникарка, хлібороби, чоботар, кравець).

Вправа 9: Арт-терапія «Доріжка у світ професій»
Діти малюють колективний малюнок доріжки у світ професій.
Вправа 10:  Рефлексія
-         Чи сподобалося сьогоднішнє заняття?
-         З якими професіями ми познайомилися на уроці?
-          Яку користь дає кожна з цих професій?
-         Люди яких професій дбають про вас?
-          Як потрібно ставитись до результатів праці людей різних професій?
                              

                                                                      
                                                                Вчитель економіки
                                               Великоберезовицької ЗОШ І-ІІІст. 
                                                                         Стодола Інна         
                                                                                                                                           2013 рік
дЗАВДАННЯ З ОЛІМПІАДИ З ЕКОНОМІКИ ДЛЯ УЧНІВ 11  КЛАСУ
  
1.Економічні  блага  це - :
А. Блага, які є обмеженими у порівнянні з потребами.
Б. Блага,які вироблені  завдяки затратам праці.
В. Блага, які ми з вами споживаєм.
Г. Блага, які мають корисність.

2.Яка з перелічених  властивостей не є  характерною для ресурсів:
А. Обмеженість              Б. Різноманітність.        В. Безмежність.              Г. Корисність

3. Неконкурентність та не винятковість є характеристиками:
А. Недоброякісних товарів.
Б.Дефіцитних товарів.
В. Суспільних благ.
Г. Факторів виробництва.

4. Щоб бути у стані рівноваги ( максимізувати корисність) споживач повинен:
А. Не купувати недоброякісних товарів
Б. Бути впевненим, що ціни всіх товарів, що купуються , однакові
В. Розподіляти дохід таким чином, щоб остання гривня. Витрачена на купівлю  будь – якого товару, приносила такий же приріст корисності, як і гривня, витрачена на купівлю іншого товару.
Г. Урівноважувати граничні корисності усіх придбаних товарів.

5. З’ясуйте, що означає ситуація споживчої  рівноваги:
А. Максимізацію загально корисності при наявному  бюджетному обмеженні
Б. Кожний придбаний товар приносить однакову граничну корисність
В. При зростанні закупок одного  виду блага скорочується закупка іншого виду блага
Г. Споживач витрачає однакову суму грошей на купівлю кожного виду блага

6. Визначте правильну послідовність етапів економічного дослідження:
А. Збирання фактів, розробка теорії,аналіз, обґрунтування  економічної політики
Б. Обгрунтування економічної політики, збирання фактів,аналіз, розробка теорії
В. Збирання фактів, аналіз, розробка теорії, обґрунтування економічної політики
Г. Аналіз, розробка теорїі, збирання фактів, обґрунтування економічної політики

7. Виберіть правильне закінчення твердження  «Продаж  одного товару  різним споживачам  за різними цінами – це приклад:
А.Оптових знижок                        Б.Сезонних знижок                      В. Цінової війни
Г. Цінової дискримінації

8.Визначте, які чинники  визначають кут нахилу  бюджетної лінії:
А. Смаки та переваги споживача відносно кожного з товарів
Б. Співвідношення цін товарів
В. Зміна доходу споживача
Г. Співвідношення граничних корисностей двох благ

9. Визначте, за яких умов  виробник припинить наймати додаткових робітників:
А. Коли граничний прибуток буде дорівнювати нулю
Б. Коли граничні витрати більші за граничний продукт праці
В. Коли граничні витрати менші  за граничний продукт праці
Г. Коли граничний виторг дорівнює загальним витратам

10. Якщо  функція споживання С=410+0,7Y, то використовуючи даний дохід, за якого є заощадження дорівнюють 100гр.од, дорівнює
А. 1700гр.од      Б.910 гр.од                        В. 510 гр.од                       Г.410 гр.од

11. Якщо товар А є нормальним товаром для споживача, то у разі зниження доходів
А. Ціни на товар А зростуть
Б. Ціни на товар А знизяться
В.Кількість покупок товару А зросте
Г.Крива ринкового попиту на товар А зсунеться праворуч

12. З’ясуйте, що означає ситуація споживчої рівноваги
А. Максимізацію загально корисності при наявному бюджетному обмеженні
Б Кожний придбаний товар приносить однакову  граничну корисність
В.При зростанні закупок одного виду блага скорочується закупка іншого виду блага
Г. Споживач витрачає однакову суму грошей на купівлю кожного виду блага

  13 . Які важливі сторони характерні для виробництва?
А)   виробничі відносини і взаємодія людини з приро¬дою;
Б)  відносини між людьми й урядом;
В)  відносини між країнами і народами.
Г)  відносини між ресурсами і урядом

14.  Які основні елементи виробництва ви знаєте?
А)   праця, засоби праці, предмети праці;
Б)  товари, послуги, виробники;
В)  капітал, ресурси, будівлі.
Г)   гроші, підприємницькі здібності

15. Чи всі люди народжуються зі здатністю до підприємництва?
А)  всі;
Б)  лише половина;
 В)  3-5 %.
Г) жодного

16. .   Які ви знаєте організаційні форми виробництва?
А)  управління, поділ праці, обмін діяльністю;
Б)  первинне, вторинне, третинне;
В)  матеріальне, нематеріальне.
Г)   поділ праці, первинне. Матеріальне

17. Про що свідчить поділ виробництва на первинне, вторинне, третинне?
А)   про те, що одні види виробничої діяльності є похід¬ними від інших;
Б)  про те, що одних товарів виробляють більше, ніж інших;
В)  про те, що одні товари важливіші, ніж інші.
Г)  немає нічого важливого

18. Чи вважають капіталом засоби виробництва, які власник не використовує для створення споживчих благ?
А)  так, адже потенційно вони можуть бути включені в роботу;
Б)  ні, бо власник не отримує від них прибутку;
В)    частково, ті що плануються використовуватись у майбутньому.



19. Як формулюється закон спадної граничної корис¬ності?
А) якщо один з факторів виробництва є змінним,  а інший постійним, то починаючи з певного моменту, гранична продуктивність кожної наступної одиниці цього змінного фактору буде зменшуватись;
Б)  якщо один з факторів виробництва є змінним, а інший постійним, то, починаючи з певного момен¬ту, гранична продуктивність кожної наступної оди¬ниці цього змінного фактору буде збільшуватись;
В)  якщо фактори виробництва є постійними, то гра¬нична продуктивність кожної наступної одиниці буде постійною.

20. Що визначає поведінку окремого виробника?
А)   його інтерес максимізувати прибуток;
Б)  виробити якнайбільше товару;
В)  спортивний інтерес;
Г)  його інтерес знизити прибуток.


Дати визначення:
1.            Фактори виробництва:
2.            Нематеріальне виробництво….
3.            Елементи виробництва….
4.            Матеріальне виробництво….

Творчі завдання
1.Шоколадна фабрика випускає цукерки «Київ вечірній» «Труфельні» і  різноманітне печиво. Якщо ціна на цукерки «Київ вечірній»  підніметься що буду купувати раціональний споживач. Відповідь обґрунтуйте.  
2.            Якщо  ціни на хутрові вироби  зростатиме чи означає це що споживачі будуть купувати їх менше.
Задачі

1.            Попит на бензин заданий функцієюQd=15+3Р, а пропозиція описується  рівняннямQs=-9-2Р. В результаті підвищення цін на автомобілі попит на бензин піднявся на 5% за кожного рівня цін. Одночасно пропозиція бензину зменшилась на 20% за кожного рівня цін. Знайдіть рівноважну ціну і рівноважний  обсяг продажу бензину.







Формування економічного мислення учнів через мотивацію навчальної діяльності.

 Вчитель економіки
Великоберезовицької ЗОШ І-ІІІ ст.
Стодола Інна Вікторівна



Розкажи - і я забуду,
Прочитай - і я згадаю,
А пограй - запам'ятаю.

«Потрібно, щоб усі учні  вже з самого  початку  уроку  чітко бачили мету з усіма проміжними ланками й прагнули досягти її»,  - писав Ян Амос Коменський. А мету навчання учні бачитимуть тільки тоді , коли вона буде чітко визначена і зрозуміло вмотивована вчителем.
                Мотивація навчальної діяльності учнів є навід’ємним і обов’язковим елементом будь – якого уроку, бо основним у педагогічному мистецтві вчителя є вміння спонукати, а не примушувати.
                Мотивація – це спонукання, яке є причиною активності особистості й визначає її прагнення.
Теорія мотивації випливає з необхідності будувати педагогічний процес таким чином, щоб його методика орієнтувалася на якомога глибше проникнення у внутрішній світ учня , мала на меті пробуджувати і розвивати у ній здібності й нахили. Тому основним у педагогічному мистецтві вчителя є вміння спонукати, а не примушувати.
                Така система  передбачає позитивну аргументацію методів і засобів впливу на учня, за якою майстерність вчителя виявляється в тому, що він стимулює учня робити  все з власної волі, з бажанням і радістю.
                Процес мотивації  тісно повязаний  зі стимулюванням діяльності.  Поняття «стимул»  означає причини, що спонукають  людину до діяльності, але при цьому  відрізняються від мотиву за змістом. Це  своєрідний зовнішній поштовх, сила якого зростає  залежно від його суспільної значущості.
                Мотив – це усвідомлене дитиною внутрішнє спонукання до дії
                Що ж потрібно робити, щоб підвищити мотиваційну  сферу учнів?  Насамперед учитель має формувати зміст навчального матеріалу як систему практичних і навчальних завдань та організувати активні дії дитини зх їх вирішенням. Від майстерності вчителя, його педагогічного досвіду і психологічного настрою залежить те, чи зможе він використати такі методи і форми роботи з учнями, за яких у них сформуються сталі позитивні мотиви для набуття знань, умінь та навичок, виникнуть інтелектуальні інтереси.
Серед багатьох чинників, які впливають на мотивацію учнів до навчання, одним із найважливіших є оцінка ( саме не бал, а оцінка). Тому одним із найдієвіших методів мотивації  навчання учнів має бути створення на уроці  ситуації успіху. Прицьому вчителям потрібно добирати для учнів посильні завдання, оцінювати їхнє виконання. Під час цього слід забезпечувати належний мікроклімат, у якому учень позбувся б почуття невпевненості та страху.


Важливим завданням навчально-виховного процесу є формування мотивації навчання на окремих етапах уроку.
Залежно від змісту уроку викладач повинен організовувати певний цикл навчальної діяльності і формувати відповідний їй мотиваційний цикл. Мотивація навчання на уроці відбувається в кілька етапів.

I етап — мотивація початку роботи, первинна мотивація.
II етап — мотивація виконання роботи, закріплення і підсилення первинної мотивації.
III етап — мотивація завершення уроку (результативність, постановка цілей на майбутнє).

Завдання викладача полягає у забезпеченні постійних мотиваційних дій учня на всіх етапах уроку.
                                                                                              Розглянемо їх.
Етап первинної мотивації
На початку уроку учень повинен зрозуміти, що корисного і нового він дізнається на ньому, де може застосовувати набуті знання. Викладач може використати кілька видів спонукання учнів до навчальної діяльності:

1) активізувати мотиви, що виникли на попередніх заняттях;
2) збудити мотиви незадоволеності своїми результатами;
3) посилити мотиви орієнтації на попередню діяльність;
4) посилити мотиви здивування, зацікавленості.

Мотивація буде суттєвішою, якщо учень зіштовхнеться з індивідуальними проблемами матеріалу. Педагогічні дослідження підтверджують, що найвищих результатів досягають ті учні, у яких викладач позитивно оцінює навіть незначні успіхи. Важче навчатися тим, кому педагог лише вказує на помилки та недоліки, і кого дуже рідко хвалить. І, звичайно, найнижча успішність у тих учнів, яким викладач взагалі не повідомляє про їх успіхи на уроці.
А зараз від теорії перейдемо  до практичних застосувань.

Насамперед ми зробимо вправу яка активізує мисленнєву діяльність учнів
1.Економічні  блага  це - :
А. Блага, які є  обмеженими  у  порівнянні  з потребами.
Б. Блага, які  вироблені   завдяки  затратам  праці.
В. Блага, які ми з вами  споживаєм.
Г. Блага, які  мають  корисність.
                                                                                              В. Блага, які ми з вами  споживаєм.
2.Яка з перелічених  властивостей не є  характерною для ресурсів:
А. Обмеженість            
Б. Різноманітність.       
В. Безмежність.             
Г. Корисність
                                                                                              В. Безмежність.
3. Неконкурентність  та не  винятковість  є характеристиками:
А. Недоброякісних  товарів.
Б.Дефіцитних  товарів.
В. Суспільних  благ.
Г. Факторів  виробництва.
                                                                                              В. Суспільних  благ.
4. Щоб бути у стані рівноваги ( максимізувати корисність) споживач повинен:
А. Не  купувати  недоброякісних  товарів
Б. Бути  впевненим, що  ціни всіх товарів, що купуються , однакові
В. Розподіляти  дохід таким чином, щоб о стання  гривня,витрачена  на купівлю  будь – якого товару, приносила  такий же приріст  корисності,  як і гривня,  витрачена  на  купівлю  іншого товару.
Г. Урівноважувати  граничні  корисності  усіх  придбаних  товарів.
В. Розподіляти  дохід таким чином, щоб о стання  гривня,витрачена  на купівлю  будь – якого товару, приносила  такий же приріст  корисності,  як і гривня,  витрачена  на  купівлю  іншого товару.
5. З’ясуйте,  що  означає  ситуація споживчої  рівноваги:
А. Максимізацію  загальної  корисності  при наявному   бюджетному  обмеженні
Б. Кожний  придбаний  товар  приносить  однакову  граничну  корисність
В. При зростанні  закупок одного  виду блага  скорочується  закупка  іншого  виду  блага
Г. Споживач  витрачає  однакову  суму грошей  на  купівлю  кожного  виду блага
А. Максимізацію  загальної  корисності  при наявному   бюджетному  обмеженні
6. Визначте  правильну  послідовність  етапів  економічного  дослідження:
А. Збирання  фактів,  розробка  теорії, аналіз,  обґрунтування   економічно ї політики
Б. Обгрунтування  економічної  політики , збирання  фактів, аналіз , розробка  теорії
В. Збирання  фактів,  аналіз , розробка  теорії,  обґрунтування  економічної  політики
Г. Аналіз,  розробка  теорїі,  збирання  фактів,  обґрунтування  економічної  політики
В. Збирання  фактів,  аналіз , розробка  теорії,  обґрунтування  економічної  політики
7. Виберіть  правильне  закінчення  твердження  «Продаж  одного товару  різним споживачам  за різними цінами – це приклад:
А.Оптових  знижок                     
Б.Сезонних  знижок                   
В. Цінової  війни
Г. Цінової  дискримінації
                                                                                              Г. Цінової  дискримінації
8.Визначте,  які  чинники  визначають  кут нахилу   бюджетної  лінії:
А. Смаки та переваги  споживача  відносно  кожного  з  товарів
Б. Співвідношення   цін товарів
В. Зміна   доходу  споживача
Г. Співвідношення  граничних  корисностей  двох  благ
                                                                                              Б. Співвідношення   цін товарів
9. Визначте,  за яких умов  виробник  припинить  наймати  додаткових  робітників:
А. Коли  граничний  прибуток  буде  дорівнювати  нулю
Б. Коли  граничні  витрати  більші  за  граничний  продукт  праці
В. Коли  граничні  витрати  менші  за граничний  продукт  праці
Г. Коли граничний  виторг  дорівнює  загальним  витратам
А. Коли  граничний  прибуток  буде     дорівнювати  нулю                                                                 
10. Якщо  товар  А є  нормальним  товаром  для  споживача,  то у  разі  зниження  доходів
А. Ціни  на товар А  зростуть
Б. Ціни  на товар А  знизяться
В.Кількість  покупок  товару  А  зросте
Г.Крива  ринкового  попиту  на товар А  зсунеться  праворуч
                                                                                              Б. Ціни  на товар А  знизяться
11. Про що свідчить поділ виробництва на первинне, вторинне, третинне?
А)   про те, що одні види виробничої діяльності є похідними  від інших;
Б)  про те, що одних товарів виробляють більше, ніж інших;
В)  про те, що одні товари важливіші, ніж інші.
Г)  немає нічого важливого
А)   про те, що одні види виробничої діяльності є похідними  від інших;
12. Які  важливі сторони  характерні  для  виробництва?
А)   виробничі  відносини  і взаємодія  людини  з  природою;
Б)  відносини  між  людьми  й  урядом;
В)  відносини  між  країнами  і  народами.
Г)  відносини  між  ресурсами  і  урядом
А)   виробничі  відносини  і взаємодія  людини  з  природою;

Діти готують дома презентації (Белзецький, Бандяк, про форда). Завдання на картках

На  такому   етапі, як мотивація навчальної діяльності можна використати ребуси, економічні загадки, проблемні ситуації, побудова грона.
Економічні загадки:
*чому вода коштує дешево, а діаманти коштують вкрай дорого.
*чому скупий платить двічі
*Чому ми не настільки багаті, щоб купувати дорогі речі
*чому  українські лікарі їдуть на заробітки  за кордон, в той час коли у сільській місцевості катастрофічно не вистачає медичного персоналу
*Чому американці купують фотоапарати, автомобілі, інші товари, вироблені робітниками інших країн, тоді як  частина США є безробітними.
*Яким способом можна розоритися:
               швидко
               приємно
               надійно


Проблемні ситуації

               *Ви взагалі не збиралися заходити в цей магазин, просто у вітрині  заманливо заблищав  столовий набір на сто персон. У ході справи виявляється, що саме сьогодні на цей  набір велика знижка. Ідучи до каси  ви прихоплюєте скатертину, чайник під скатертину. Біля каси ви  спустошуєте стенд з жуйками, іншим дрібязком 
               *Майстер, відремонтувавши  вам машину, раптом зажадає більше грошей, ніж ви домовлялися, або якість  тільки–но купленого вами відеомагнітофона не відповідає тому, про що йшлося у рекламі. Що може зробити споживач?
               *Припустимо, під ділянкою землі, що знаходиться у приватній власності, виявлено родовище нафти. Кому належить  ця нафта: власнику ділянки, державі, чи тій фірмі, яка знайшла цю нафту.
               *Ви менеджер  ресторану і маєте  зробити наступні дії: ви можете  купити посудомиєчну машину, яка вам дуже потрібна, але  можете і найняти 2 посудомийниці, які миють посуд вручну. Рішення за вами.
               *Сучасний світ улаштований так, що коли ви сідаєте снідати, то п’єте  бразильську каву з чашки, яка вироблена в Росії. З кубинським цукром, українським хлібом і можливо голандським сиром. Хто може пояснити цю ситуацію?
Під час оголошення теми і мети уроку можна використовувати ребуси, афоризми, метод – дешифрувальник, про що  говориться.
                                             Розв'язування кросвордів
                                                                 Афоризми
Тема "Ринковий механізм"
*Вдячність Богу за те, що я завжди бажаю більшого, ніж можу досягти (Мікеланджело)
*Оскільки бажання людини частіш за все ненаситні, вони хочуть мати в величезній кількості не тільки речі корисні і необхідні, а і приємні безглузді речі (Ж.Боден).
*Бажати – значить володіти не володіючи (Марсель Габриель Оноре).
*Чим більше нам дано, тим більше ми бажаємо (Сенека).
Тема: "Фактори виробництва"
                *Праця звільняє нас від трьох великих лих: нестатків, пороку і нудьги (Вольтер).
* Шлях до слави прокладається працею (Публілій Сир).
*Саме в праці і тільки в праці, вникла людина. І чим гарячіше її любов до праці, тим величніше вона сама, тим продуктивніше, красивіше її праця (М.Горький).
*Істинний скарб для людей – вміння працювати (Езоп).
*Усякий труд благородний, і благородний лише один труд (Карлейль Томас).
*Задоволення повинно бути нагородою за працю… (Клод Гельвецій).
Тема:  Гроші
*Борги - єдине, що по-справжньому поєднує тебе з людьми.
  Сергій ДОВЛАТОВ
* Велика людина знає ціну маленької монети.
  Сіцілійське прислів'я
 *Від трудів праведних не наживеш палат каменних.
  Українське прислів'я

Метод  Дешифрувальник
Наберіть номер телефону та прочитайте зашифроване економічне поняття.

             74665    237311648    41551241      -              (ринок державних закладів)    1 група
11510761    7477351   7147611    -                 (валютна система світова)   2 група
147672,     2769614      612862336610   - ( виторг грошові надходження)  3  група
Ринок державних закладів (англ.government contracts market) – державні  організації та місцеві органи, які закуповують або орендують товари, необхідні для виконання своїх безпосередніх функцій.
Валютна система світова (англ. worldcurrency system) – це спеціально розроблена державами і закріплена  міжнародними  угодами  форма організації  валютних відносин між всіма чи
значною кількістю країн світу.
Виторг, грошові надходження (англ.gross sales) – гроші, одержані від  продажу виробленої продукції, наданих  послуг або елементів капіталу.
Про що говориться….
*Ще в XVIIст. Французький економіст Ж.Б.-Сей вважав, що кожний із чиновників виробництва отримує свою винагороду – за долею його участі  в процесі виробництва: земля отримує ренту, капітал – відсоток,  праця – заробітну плату, підприємець – прибуток чи збиток. Як відзначав англійський економіст XVIIІ ст У.Петті, праця – батько багатства,а земля – його мати.
               * Ось, наприклад, цей літературний герой присвятив їм  усе своє життя. Впізнаєте?
(Уривок з п′єси І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»
Ху! Слава богу, справився з дiлами: совершив купчу, i земельки прибавилось.  I  бумага  зелена,  мов земля, укритая рястом!.. Ох земелько, свята земелько, божа ти дочечко!  Як радiсно тебе загрiбати докупи, в однi руки... Приобрiтав би тебе без лiку. Легко по своїй власнiй землi ходить. Глянеш оком навколо - усе  твоє:  там череда пасеться, там  орють  на  пар,  а  тут  зазеленiла  вже  пшениця  i колосується жито; i все то грошi, грошi,  грошi...  Кусочками,  шматочками купував, а вже i у мене набралося: тепер маю  двiстi  десятин  -  шматочок кругленький!) 
               *Більш ніж 100 років тому фармацевт з Нью-Берна, що в американському штаті Північна Кароліна, отримав патент на нову мікстуру, що "допомагає травленню".      "Шлункова мікстура" незабаром виявилася одним з компонентів американської                      свободи і одним з "відкриттів Америки". За століття ліки стали стилем життя, а для радянської молоді 1970-х - ще і стилем красивого життя. 16 червня 2003 року вона відзначила свій 100-річний ювілей. Що це за мікстура?
                                              
Етап закріплення і посилення мотивації
На цьому етапі викладач орієнтується на широкий спектр пізнавальних і соціальних мотивів навчання. Можуть бути використані чергування різних видів діяльності: репродуктивних і пошукових, усних і письмових, індивідуальних і фронтальних.

Крім того, формуванню мотивації сприяє зацікавленість учнів методом викладу матеріалу:

• цікаві приклади, досліди, парадоксальні факти, історичні екскурсії;
• незвична форма подання матеріалу, що викликає здивованість в учнів;

• емоційність мови педагога;
• пізнавальні ігри;
• дискусії;
• аналіз життєвих ситуацій;
• вміле застосування викладачем заохочення.
Особливого значення при цьому набуває вміння учня вчитися. Це передбачає, що учень має:

1) зрозуміти, що таке знання;
2) досягненні поставлених цілей, у роботі та суспільно корисній діяльності;
3) знати, як людина оволодіває знаннями і що засвоєння знань забезпечуються увагою, сприйняттям, усвідомленням, узагальненням і запам'ятовуванням;

4) привчати себе до постійного повторення пройденого матеріалу, прагнути дізнаватися більше.

Особливу увагу вчитель  має приділяти оцінці навчальних досягнень учнів, підключати їх до самоконтролю і самооцінки.

На формування позитивної мотивації впливає спосіб ознайомлення учнів з оцінкою. Наприклад, вчитель  не тільки констатує факт, а обов'язково хвалить учня за кожне нове досягнення у засвоєнні навчального матеріалу.

На цьому етапі доцільно   крім бесіди, лекції, роботи з підручником, ігр, розвязування задач , наводити якісь факти, приклади з життя, а також має місце і робота в групах.

Цікаваі факти
                *на сьогоднішній день процент українців, які вважають себе бідними в 1,5 - 2  рази перевищує дані Всесвітнього ринку. Так, 41,7% відмітили, що їм  вистачає  грошей на їжу, проте купувати  одяг, взуття, вже складно; на купівлю дорогих речей не вистачає грошей у 36,7% респондентів; можуть дозволити собі все, що завгодно – 0,9%. Отже, якщо 0,9% українців можуть дозволити собі все, то 99,111% забезпечують їм безбідне існування. Може саме в цьому причина бідності?
                *1  американський фермер загалом годує 191 людину світу! Усього 4% населення Голландії зайнято в сільському господарстві.
* Який він – середній українець?
Читає одну книжку на рік. Найбільше боїться безробіття, підняття цін, злочинців, голоду. Інколи відвідує кінотеатр, живе у великому місті, одружений. Віком від 20 до 40 років. Заробляє від 200 до 1000 доларів в місяць. Має вищу освіту. Володіє іноземною мовою, крім російської, із словником. 123 разів на рік фотографується. Купує їжу в супурмаркеті. Має мобільний телефон, фотоапарат, відеомагнітофон, аудіо систему..
                Витрачає на їжу ¼ заробітку, а ¾ заощаджує.
·         У 2008 році символ багатства і достатку, відомий у всьому світі, як долар, відсвяткував свій 230 річний ювілей.

Аналіз  життєвих ситуацій
*Відомий  громадський і державний діяч, засновник США Бенджамін Франклін (1706 – 1750) на початку своєї діяльності був підприємцем і виявив надзвичайні здібності до цього.Бенджамін був одним із 17 дітей бідного виробника свічок у Бостоні.  Із-за нестатку коштів у родині він не міг відвідувати школу і був змушений піти  в підмайстри до брата, який працював друкарем. Франклін удосконалював свою майстерність друкаря в Англії і різних містах США. Конкуренція у видавництві була великою. Єдиним шляхом до успіху – робити цю роботу краще, ніж інші.. І тоді він використав ряд оригінальних ідей.
По – перше, у створеній ним новій газеті друкував безліч дотепних афоризмів, розважальних оповіданЬ. Написаних у доступній манері та з гумором. Це принесло газеті успіх і великі тиражі. По – друге, Франклін був першою людиною в світі, яка повірила у успіх газетної реклами. Він першим зрозумів, що вартість  газети можна знизити за рахунок рекламодавців і вигода від рекламних обяв буде обопільною. І, нарешті, найбільш вигідним підприємством Франкліна був  «Альманах бідного Річарда», який виходив щорічно. Це був перший, унікальний зразок «книги для всієї сім’ї». У ньому друкувалися вірші, історичні есе, карти, кулінарні рецепти, навіть час судових засідань. Альманах був зроблений так, що батьки могли використовувати його для навчання своїх дітей  абетці й читанню. З часом  продаж альманаху  досяг 10000 примірників  на рік і поступався за популярністю лише Біблії.

*Він народився 28 жовтня 1955 року у Сіетлі у родині адвоката та шкільної учительки. Спочатку навчався у муніципальній школі, потім у приватній. У 1973 році поступив на 1 курс Гарвардського університету. Там і познайомився із Стівом Баллмером, який і зараз займає пост віце-президента його компанії. На третьому курсі він припиняє навчання у Гарварді і повністю присвячує себе компанії. У 1995 році він написав книгу « Дорога в майбутнє» (The Road Ahead), яка впродовж 18 місяців займала перше місце у списку бестселлерів газети New York Times. У відділеннях його компаніїї в 56 країнах світу працює біля 22 тисяч чоловік. Ім’я цого підприємця увійшло в історію як ім’я наймолодшого мільярдера, що досяг цього самостійно. На початку 90-х  років журнал «Фобс» помістив на обложці його фотографію з написом:  « Чи зможе хто-небудь його зупинити?». Компанії  “Ай-Бі-Ем” та «Еппл» об’єдналися у рішучій боротьбі проти цієї могутньої корпорації. Та до сьогодні  нікому не вдалось цього здійснити.

Робота в групах
*А раптом підробка? (Як визначити достовірність коду штриха?)
Учасникам конкурсу видаються упаковки або ярлики різних імпортних товарів, на яких вказаний штрих-код. Потрібно визначити країну, яка виробила товар, і достовірність штрих-коду.

* Смачно! Але чи корисно?
(Що ховається за написами на обгортці?).
Вивчіть обгортку продукту. Запишіть все, що ви можете дізнатися з написів і спеціальних знаків, поміщених на упаковці. Учасникам конкурсу разом з матеріалом, пояснення, і зразками товарних знаків видаються різноманітні упаковки з-під імпортних (у тому числі і російських) продуктів.

*На кожну літеру слова «податок» напишіть слово побажання в економічному сенсі, а потім подаруйте товаришу поруч. (П-прибутку, О-організованості, Д-добробуту, А-альтернатив, Т-товарообігу, О-обсягів, К-коштів)


Етап завершення уроку
На цьому етапі важливим є вихід учня із діяльності з позитивним власним досвідом і виникнення позитивної установки на навчання у майбутньому, тобто позитивної мотивації перспективи. Для формування такої мотивації не завжди доцільно вести мову про успіхи учнів. Важливо також показати учням їх слабкі місця, щоб сформувати в них об'єктивне уявлення про свої можливості. Це зробить їх перспективну мотивацію більш дієвою.
На цьому етапі я використовую  роботу в командах,  чарівну скриньку, яблука – загадки, презентацію, яку сама підготувала.
Листочки  – загадки
*Влітку я працював продавцем морозива і отримував зарплату в розмірі 100 грн на місяць. (засіб обігу)
* З кожної зарплати я відкладав З0 грн з метою придбати наприкінці серпня зошити й рюкзак для книжок. (засіб накопичення)
*31 серпня я купив зошитів на 20 грн. ( засіб обігу)
*Рюкзак, який мені подобався, коштував 60 грн. ( міра вартості)
*Проте я побачив хорошу шкільну сумку за 50 грн. (міра вартості)
*Після покупок у мене ще залишалось 20 грн., які я поклав у сімейну скриньку на майбутнє. (засіб накопичення)
* домогосподарка придбала в супермаркеті продукти  ( засіб платежу)
*студент поповнив рахунок мобільного звязку. (засіб платежу)
*підприємець отримав виручку за товар .( засіб обігу)
                                                      Чарівна скринька
Демонструється «чарівна  скринька». Сконцентрувавши увагу, слід відгадати, що знаходиться в ній.

1. Кажуть, що це те, від чого залежить функції попиту й пропозиції. Покупці хочуть бачити її меншою, а продавці - більшою. Проте, як дві частини ножиць ріжуть папір, так і вони формують те, що лежить у «чарівній  скриньці».    (Цінник).

2.Попит на цей товар досить еластичний. Якщо ціни на бензин подвояться, то попит на товар, що лежить у чарівній  скриньці, зменшиться, оскільки це товари-комплементи.  (Автомобіль - іграшка).

*Це відбувалося після періоду поширення бартеру. Наш товар, що лежить у «чорній скриньці», сьогодні назвали б товарними грошима народів півночі. А в Київській Русі це називали кунами. Що в «чарівній  скриньці»? (Хутро).

*Її родичі народилися в 1996 р., вона - у 2001 р. Проте, на відміну від своєї сестри-близнючки, на якій є руїни Херсонесу, вона буде жити удвічі-утричі довше. Що в скриньці? (Монета номіналом 1 грн).

*Спочатку послуги на виготовлення товару, який знаходиться у «чарівній скриньці», коштували близько 1 грн. Далі зі збільшенням кількості виробників крива пропозиції почала пересуватися праворуч. Оскільки попит на ці товари був майже незмінним, то ціни стали падати до 80 - 60 - 50 - 45 коп за один примірник середнього розміру - формату. Що в «чарівній скриньці»?
(Фотокартка).
Робота в командах
                       Складіть сенкан до теми Інфляція  (інфляція; повільна, стрімка; вимірюється, коливається, знецінює;виникає в періоди соціальних змін; здуття цін)
Складіть сенкан до теми Пропозиція (пропозиція; еластична, нееластична; зростає, спадає, задовільняє; бажання продавців продати товар; продаж)
Складіть сенкан до теми Зарплата ( зарплата; мінімальна, максимальна; регулюється, отримується, змінюється; ожержує працівник за роботу; оплата) 
Розвяжіть задачу.
 Презентація  моя.  Безробіття.
 На підсумок доцільно використовувати Метод – Прес
Метод «Прес»
Підсумовуючи роботу на сьогоднішньому уроці , закінчіть думку:

Сьогодні мене вразило…
Сьогодні мені згадалося…
Мені запам’яталося …
Мене дратувало …
Мені було цікаво …
Мене порадувало ...
Спілкування було …
Домашнє завдання
Намалювати асоціативні малюнки-схеми до вивчених понять, термінів, економічних законів, складання кросвордів, презентацій.

Таким чином, підтримка вчителем  різних видів мотивації на окремих етапах уроку сприяє внутрішньому зв'язку між його частинами, наповнює кожний етап психологічним змістом. Адже кожний етап уроку — це специфічна за мотиваційним змістом психологічна ситуація. Щоб побудувати психологічно грамотну структуру уроку, педагогу доцільно кваліфіковано планувати ту частину розвиваючих і виховних задач, яка пов'язана з мотивацією та реальним станом уміння вчитися в учнів.Як  ми вже говорили,найважливішим мотивом навчання є почуття успіху, задоволення від досягнутого.
                Отже, успіх – це головне джерело мотивації учнів до навчання. Тільки успіх дає задоволення від навчання й приведе в подальшому до ще кращих успіхів. Один раз досягнутий успіх забезпечить заохочення й бажання повторного успіху.Саме така самосвідомість і породжує мотивацію.
                А зараз пропоную вам провести невелике дослідження й визначити рівень своєї мотивації досягнення успіху за допомогою методики Т.Елерса «Мотивація досягнення успіху».
Вам буде запропоновано низку запитань, на які слід відповісти  «Так» або  «Ні». Намагайтесь зафіксувати першу ж відповідь, що спаде вам на думку.





 № запитання
Відповідь

№ запитання
Відповідь

 № запитання
Відповідь
так
ні
Так       ні
так
ні
1


16


1


2


17


2


3


18


3


4


19


4


5


20


5


6


21


6


7


22


7


8


23


8


9


24


9


10


25


10


11


26


11


12


27


12


13


28


13


14


29


14




                                                                              Запитання
1.Коли є вибір між двома варіантами, його краще зробити швидше, ніж відкласти  на невизначений час.
2. Я легко дратуюсь, коли помічаю, що не можу виконати завдання на всі 100%.
3. Коли я працюю, це виглядає так, наче я все ставлю на карту.
4. Коли виникає проблемна ситуація, я найчастіше приймаю рішення одним з останніх.
5.Коли в мене два дні поспіль немає справ, я втрачаю спокій.
6.У деякі дні мої успіхи нижчі за середні.
7.До себе я більш суворий, ніж до інших.
8.Я більш доброзичливий , ніж інші.
9.Я дуже засуджую себе, якщо відмовляюсь від важкого завдання, оскільки знаю, що досяг би успіху.
10.У процесі роботи я потребую великих пауз для відпочинку.
11. Старанність – це не головна моя риса.
12Мої досягнення в праці не завжди однакові.
13Мене більше приваблює інша робота, НІЖ  ТА, ЯКОЮ Я ЗАЙМАЮСЬ.
14.Осуд стимулює мене швидше, ніж похвала.
15.Я знаю, що мої колеги вважають мене діловою людиною.
16.У разі перешкод мої рішення стають більш твердими.
17.У мене легко викликати честолюбство.
18.Коли я працюю без натхнення, це зазвичай помітно.
19.Під час виконання роботи я зазвичай розраховую на допомогу.
20.Іноді я відкладаю те, що повинен зробити зараз.
21.Слід покладатися  лише на самого себе.
22.У житті є чимало речей, більш важливих, ніж гроші.
23.Перед виконанням важливого завдання я зазвичай ні про що інше  не думаю.
24.Я менш  честолюбний, ніж більшість інших людей.
25.Наприкінці відпустки я зазвичай радію, що незабаром вийду на роботу.
26.Коли мені подобається робота, я виконую її краще та більш  кваліфіковано, ніж  інші.
27.Мені простіше і легше спілкуватися з людьми, які можуть наполегливо працювати.
28.Коли в мене немає справ, я почуваюся якось ніяково.
29.Мені доводиться виконувати відповідальну роботу частіше, ніж іншим.
30.Коли мені доводиться приймати рішення, я прагну робити це  якнайкраще.
31.Мої друзі вважають мене  ледачим.
32. Мої успіхи певною мірою  залежать від моїх колег.
33.Безглуздо протидіяти  волі керівника.
34.Іноді не знаєш, яку роботу доведеться виконувати.
35.Я відчуваю нетерплячість, коли щось не до ладу.
36. На свої досягнення я зазвичай звертаю мало уваги.
37.Моя робота дає кращі результати, ніж в інших, коли я працюю в колективі.
38. Багато чого з того, за що я берусь, я не доводжу до кінця.
39.Я заздрю людям, які не завантажені роботою.
40. Я не заздрю тим, хто прагне  влади й високого статусу.
41. Коли я впевнений, що стою на правильному шляху, для доведення своєї правоти  йду на все, аж до надзвичайних заходів.

Ключ до методики
Відповідь  «так»
2,3,4,5,7,8,9,10,14,15,16,17,21,22,25,26,27,28,29,30,32,37,41
Відповідь  «ні»
6,13,18,20,24,31,36,38,39

Відповіді на запитання 6 1,11,12,19,23,33,34,35,40  в аналізі не враховуються

Від 1 до 10 балів – низький рівень мотивації до успіху;
Від 11 до 16 балів – середній рівень мотивації до успіху;
Від 17 до 20 балів – помірно високий рівень мотивації до успіху;
Більш ніж 20 балів – занадто високий рівень мотивації до успіху.

На аркуші А – 1 вертикально записуємо слово «урок».
Шляхом вільного висловлювання запишіть слова, які асоціюються з уроком, що починаються з літер «у», «р», «о», «к». Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова.
У кожного різні відчуття щодо однієї й тієї самої речі.

А на закінчення  нашого семінару я пропоную вашій увазі  Анкету «евальвації».
                Вражений,    нудно,    збентежений,    незадоволений,    натхненний,    задоволений,    нецікаво,    втомлений,     щасливий,    пригнічений,    цікаво.
 Я прошу  вас взяти листочки і підкреслити  ті  якості, які ви отримали  від сьогоднішнього зібрання і дали мені, мені дуже цікаво чи змогла я вас чимось зацікавити.


Нехай життя дарує щастя й долю,
Душевну щедрість, доброту й любов.
Терпіння, працьовитість, силу й волю,
Поступливість і злагоду в усьому.
Дякую за увагу !





















1 коментар:

  1. “Я не міг би закрити свій перший дім без пана Бенджаміна Лі! В цій угоді Бенджамін та його команда пішли за мене. Він з легкістю впорався з моїм дуже жорстким розворотом і завжди був доступний для мене, коли у мене були запитання (а в мене було багато), навіть коли він був далеко від офісу, що я дуже вдячний! Він та його команда впорались із багато продавців у останню хвилину і невтомно працювали, щоб переконатись, що я можу закрити до закінчення терміну оренди (і моєї допомоги на перший внесок). Містер Бенджамін - надзвичайно обізнаний співробітник з питань позик, ввічливий і терплячий. Я пройшов кілька пропозицій щодо нерухомості до моєї остаточної покупки, і Бенджамін був там, щоб допомогти у кожному, часто координуючись із моїм агентом за кулісами. Я відчував підтримку протягом усього процесу. Завдяки Бенджаміну та невтомним зусиллям його команди, я тепер пишаюся власником будинку! Я б закликав Вас розглянути Бенджаміна Бріеля Лі для будь-якого виду позики. Пан, Бенджамін Лі Контактна інформація. Через WhatsApp + 1-989-394-3740 Електронна пошта - 247officedept@gmail.com.

    ВідповістиВидалити